tirsdag 20. januar 2009

En historisk dag

Nå er jeg på hytten, helt alene med meg selv. Det kom noen snøbyger underveis og det siste stykket hadde snøen lagt seg på veien. Her er det ikke passering for to biler alle steder, så det er lurt å ha i bakhodet at man kanskje må stoppe hvis det kommer noen i mot. Traff selvfølgelig en buss i en sving nedoverbakke, men jeg klarte å stoppe og rygge meg oppover i svingen så vi kom forbi hverandre. Piggfrie vinterdekk fungerer stort sett greit, iallefall de jeg har nå. De forrige jeg hadde var helt elendige og da følte jeg at jeg kjørte slede på vinterføre. Da satt jeg ofte med hjertet i halsen, det var ikke kjekt.
Det ser ut til at det ikke er noen andre i hyttene rundt her. Men med mobilt bredbånd, TV og mobiltelefon, har jeg fremdeles kontakt med verden. Nesten for mye av og til, har allerede hatt en telefon fra jobb. Ellers synes jeg det er deilig å være litt for meg selv, jeg kjeder meg ikke i mitt eget selskap. Tiden pleier å gå altfor fort og plutselig er det tid for å reise hjem igjen.

Det er vel ingen grunn til å tro at det jeg har skrevet over går inn i historiebøkene og det er heller ikke grunnen til at jeg har tatt frem et av det beste krystallglassene vi har på hytten og utbringer en skål for oss alle og for fremtiden.
USA har fått sin 44. president i dag, en ung afroamerikaner, og det var vel helt utenkelig for bare noen år siden. Jeg håper at han klarer å innfri forventningene. Han er en flink taler og fremstår troverdig. Han er inkluderende, gir folk håp og tro på fremtiden. Jeg synes han ga et viktig signal i talen sin når han sa at det som er viktig, er ikke hvor mye man klare å rive ned/ødelegge, men hvor mye man klarer å bygge opp. (Egen oversettelse fritt etter hukommelsen, vi får nok en skikkelig oversettelse senere av de som kan det.) Så får vi håpe at dette signaliserer en endring i USAs politikk på enkelte områder.

Har ikke tenkt at jeg skal kommentere politiske spørsmål i bloggen, så dette blir nok et av unntakene. Livet mitt har plass til et unntak i blandt og da har jeg bestemt at bloggen også har det .

6 kommentarer:

  1. Eg er så einig med deg, vi lever i ei ny tid!

    SvarSlett
  2. Gratulerer met trivelig blogg, pyntet med fine bilder :-)

    SvarSlett
  3. Hei hei - så koslelig at du er blitt en blogger! ;-)

    Jeg titter nok innom av og til - og nok en gang "fant" jeg deg på Hagegal!

    Ps Min blogg er og full av ting jeg nok ikke kommer til å skrive om!!!! ;-)

    Ps 2 Skåpler med deg - men litt seinere på dagen! :-)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for koselige kommentarer og velkomsthilsener. :-)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med blogg!
    Og kos deg på hytten. :)

    SvarSlett