søndag 16. januar 2011

Julekaktus, Schlumbergera x buckleyii

Jeg var så heldig å få noen ledd av en gammel julekaktus. De satte villig røtter og har vokst til en fin liten plante. Den har ikke fått noen kjølig hvileperiode, men stått i stuevinduet hele tiden. Likevel har den gledet meg med noen blomster i vinter.

HPIM4905

Syns blomstene på denne er så fine, i rødrosa som lysner mot hvitt innover i blomsten. Blomstene har samme fasong som hos novemberkaktusen, mens bladene mangler spissene i kanten av bladene.

HPIM4903

Julekaktusen hører til det som blir omtalt som høytidskaktuser og jeg har tidligere skrevet litt om  novemberkaktus her, - og om påskekaktus her. Pinsekaktus hører også til denne gruppen. Novemberkaktus og påskekaktus er vanlig i salg når den blomstrer, henholdsvis høst og vår. Julekaktus og pinsekaktus er derimot ikke vanlige i utsalg, så jeg er veldig glad for at jeg fikk denne planten.

8 kommentarer:

  1. Deilig med litt farger på plantene i denne fargeløse januar.

    SvarSlett
  2. Du er jammen heldig! Sånne planteskatter er dessverre ikke å se i vanlige gartnerier, nei.
    Det var en nydelig farge på den :)

    SvarSlett
  3. Hei og takk for kommentar på min blogg!
    Ser du er en av de heldige som har drivhus. Lurer på om den kaktusen der er lik den jeg har arvet fra min farmor? Jeg visste faktisk ikke at det fantes så mange typer- jeg trodde alt var novemberkaktus...Så nå lærte jeg noe nytt i dag også- Takk! Du bestemmer dem ut fra formen på bladene? Jeg må sammenligne bladene på mine og se om der er noen forskjell.
    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!
    Mvh Monica

    SvarSlett
  4. Vackra blomster på din kaktus, som små konstverk :)

    SvarSlett
  5. Veldig fin var den!
    Morsomt med disse plantene som går i arv.
    Tror jeg må spørre mor neste gang jeg er hjemme. Kanskje er det julekaktus hun har også :-)

    SvarSlett
  6. Veldig fin kaktus. Kjekt du deler gleden !! Og takk for kommentar på min blogg !!

    SvarSlett
  7. Fine kaktusen :) Sitter "barnevakt" for en som ligner mens eigeren bor i Berlin. disse leddkaktusene er greie planter!!

    Ser at du har fjærkledde gjester i hagen din! Flaggspett og trost har vi ikke sett her, men har blåmeis og kjøttmeis i mengder. Du har vert flink med kameraet, sånne bilder får ikke jeg til hvertfall :D

    SvarSlett
  8. Hei, jeg er også interessert i stue- og sommerplanter. Denne våren er det pelargonium, stemor, blekslør, løvkøy, flittige lise og petunia som drives innendørs for blomstring på altanen og i krukker. Etter flere forsøk lyktes jeg med novemberkaktus i fjor, og har også påskekaktus. Men som du skriver: "Julekaktus og pinsekaktus er derimot ikke vanlige i utsalg...",
    dette har jeg også oppdaget. For en nydelig julekaktusplante, kan jeg spørre om å få eller kjøpe avleggere/stiklinger. Tar du av en "gren" med noen få blad, så tåler den å tørke noen dager i postgangen, men det beste er å sende brevet mandag eller tidlig i uken, slik at ikke plantedelene ligger på postkontoret over helgen.
    Jeg kan sende konvolutt og frimerker hvis du mailer meg ditt fulle navn og adresse. Hvis du vil ha f.eks. kr 50 eller mer, så oppgi bankkontonr og pris. Hvis det ikke passer å gi fra seg stiklinger, så er det helt i orden, kanskje ikke planten vokser seg stor i samme fart som påske- og novemberkaktus. Hilsen Astrid Kaardal Halleraker, kaardalb@gmail.com

    SvarSlett