torsdag 9. mai 2013

Stemødre og en potent spire

 

I går kom endelig vårvarmen, nesten 20 grader. Utpå dagen skyet det til, og det begynte å regne sånn i middagstiden.  Jeg fikk puslet litt i hagen. Hadde tenkt å gjødsle, men det rakk jeg ikke før regnet kom. I dag regner det jevnt og trutt, men det er ikke så verst temperatur, 13-14 grader.

P1000952

Disse stemorsblomstene har gledet meg ved inngangsdøren i over en måned. Jeg kjøpte plantene før påske, sånne brett med 10 stykker. Da var det så kaldt at jeg plantet de i krukker i drivhuset. Der ble de stående og vokse til uti april. Siden har de måttet trosse kulde, snø, hagl og regn, men de står der like fine.

P1000955

Jeg har satt ekstra pris på blomstringen i år, siden alt annet har vært så forsinket. Men nå begynner det for alvor å skje noe i hagen. Det er stadig nye spirer som viser seg i bedene.

P1000976Sanguinaria canadensis, kanadablodurt

Sånn som denne, Sanguinaria canadensis, kanadablodurt. Den kommer opp med bladene foldet rundt stilken, som om den holder armene rundt seg for å beskytte seg mot kjølig vær. Dette er den med enkle blomster. Den har forøket seg litt for hvert år. Jeg har den fyllte også, men den kommer bare med en blomst i år. I fjor tror jeg den hadde tre.  Kanskje jeg må prøve å flytte den når den har blomstret.

15 kommentarer:

  1. For en fantastisk samling stemorsblomster!
    Jeg gleder meg også til blodurten, første gang jeg har den i hagen :-)

    SvarSlett
  2. Skikkelig bergensregn i dag ja. Jeg hadde klokken på ringing for å være sikker på å få med meg det som måtte være av oppholdsvær. Og der er jo gjerne tidlig morgen en god tid :)

    Mine stemorsblomster har stått i kjelleren og vannsmektet, og i dag oppdaget jeg at de hadde begynt å mygle... Nå har de kommet ut og jeg håper de ikke drukner.. Men som du sier nå eksploderer veksten og særlig grønn og fin er jo bjørken :) Mai er en flott tid! Skal vi satse på litt oppholdsvær i morgen?!

    SvarSlett
  3. Jeg går også og kikker ettter blodurten og ser ingen tegn til den enda.
    Ha en hyggelig kveld.

    SvarSlett
  4. Stemorsblomster er så flotte, og de gleder oss jo lenge i kalde vårer som du sier. Min enkle blodurt har også begynt å blomstre, men en blomst enn så lenge. Jeg liker best de doble, men de har jeg ikke sett noe til enda. Det er som du sier, det ser ut som de beskytter seg mot kulden :-)

    SvarSlett
  5. Nydelig stemor. Blodurt skulle jeg gjerne ha . Kjøpte i fjor fra en nettbutikk, men de kom ikke, dessverre. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Så frodige krukker du har!..virkelig flott ved inngangen din:)
    Nyt dagene:))

    SvarSlett
  7. Åhh så fine blomstrer du har!!))Merker også att nå begynner noe å skje ute i naturen selv om vi for tiden har grått vær!
    La meg til som følger jeg håper det er greit!

    Vennlig hilsen Anita

    SvarSlett
  8. Så flott det blomstrer hos deg da. Det siste bildet her var fint. Utrolig flink med bilder du. Flott skrevet også. Vi er nå på Hawaii,og gjett om vi koser oss. Varmt og deilig. Faktisk paradisisk.
    Klem

    SvarSlett
  9. Stemødre er flotte vårplanter i krukker på våren, de hvite er ekstra lekre og lyser godt opp. Spennende med en potent Kanadablodurt.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  10. De blodurtene er så nydelige, flott bilde også!
    Og stemødrene er virkelig frodige.
    Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå begynner det å se vårlig ut ja...flotte bilder. (Det var ingen edit mulighet, så jeg måtte slette på grunn av feil, og skrive om igjen)

      Slett
  12. Virkelig nydelig hos deg. Koselig med stemor på våren!

    SvarSlett
  13. Nå tror jeg definitivt jeg må ønske meg en kanadablodurt. Er jo vakker når den kommer også. :) Anne Kari

    SvarSlett