torsdag 5. mai 2011

Maiblomstring

Nå har vi hatt fint vær siden før påske, kun en dag med regn.  Det har vært litt kjøligere denne uken, men det meldes om varmere vær til helgen igjen.

Årets første plenklipp ble unnagjort i april og det spretter opp i bedene. Desverre er det endel som ikke har klart vinteren, men jeg får glede meg over det som kommer.

Plommetrærne blomstrer. Mye blomster på Victoria, mindre på Opal. Begge trærne hadde veldig mye plommer i fjor.HPIM5213

De lave rhododendronene har startet blomstringen. Det er Scarlet Wonder, Baden Baden og Gristede.HPIM5210

Jeg hadde masse primula i potter som ikke har klart vinteren, mens andre som jeg trodde tålte mindre vinterfukt og frost, har klart seg fint.  Det gjelder blant annet disse frøsådde  lewisiane, Lewisia tweedyi.

HPIM5216 HPIM5214

Syns disse to kledde hverandre godt, Bergenia 'Rosie Close' og Frittilaria meleagris, rutelilje.HPIM5205

10 kommentarer:

  1. Nydelige bilder, likte spesielt godt det siste, vakkert sammen:-))

    SvarSlett
  2. Har aldri tenkt på bergenia og rutelilje sammen - nydelig! tusen takk for inspirasjonen! :-)

    SvarSlett
  3. Det siste bildet var spesielt fint ja. De passet jo kjempefint i sammen. Jeg håper faktisk på regn her nå, for det er alt for tørt.
    Men yr melder kun om 1 mm, så det er nok bare å vanne og vanne

    SvarSlett
  4. Heisan ! Enig med deg i det siste bildet, eit flott par. Lewisiaene dine var også veldig fine. Fin farge. Kos deg i hagen !!

    SvarSlett
  5. Kjekt når plommetrærne blomster så vi kan se om det blir mye plommer.
    Ellers slutter jeg meg til de andre kommentarene, flotte bilder!

    SvarSlett
  6. Veldig fin kombinasjon på det siste bildet, de var nydelige sammen :)
    Her blomstrer også plommetrærne, men rhododendron må jeg vente litt på.
    Lewisiaene var veldig søte, så fint at de klarte vinteren.

    Ønsker deg en fin og solfylt helg :)

    SvarSlett
  7. Hei :) koselig at du stakk innom bloggen min. Så vakre bilder du viser. Jeg venter på mine ruteliljer..de står med knupper. Synes de er så vakre så jeg satte slike løk i fjor høst.
    God helg til deg. Hilsen Merethe

    SvarSlett
  8. Rutelilje har eg aldri sett før, utrulig fin! Herlig med mai når alt kjem opp. Ha ein fin søndag imorgon :-)

    SvarSlett
  9. Frittilaria er nydelig!

    sv: Bruker noe som heter "TakSitt" på taket. (I fargen "svart" ;) Veldig greit å bruke, regner med to strøk. Tørker fort.

    SvarSlett
  10. Hyggelig at du "besøkte" meg! Så fint det blomstrer hos deg. Spektakulær den samplantingen på det siste bildet! :)

    SvarSlett