fredag 25. november 2011

Cyclamen coum og Cyclamen hederifolium, såing

HPIM6033 Cyclamen coum

Disse plantene er ikke helt vanlig i handelen. Frø er det lettere å få tak i, både fra frøfirmaer og ulike frøformidlinger. Det er sikkert flere måter å gjøre det på, men jeg er kommet fram til en såmetode som fungerer godt for meg. Denne metoden bruker jeg på både Cyclamen coum og Cyclamen hederifolium.

HPIM6001HPIM6017 

Ferske frø har best spireevne. For å bedre spireevnen legger jeg frøene i vann med en dråpe flytende oppvaskmiddel eller noen korn maskinoppvaskmiddel. De ligger i vann ca. ett døgn, men det hender det blir to.

HPIM6039Frøene skylles før de såes i jord. De dekkes godt, gjerne med et lag grus, perlite,vermikulitt eller sand på toppen. Jeg bruker plantejord iblandet perlite for å bedre dreneringen i jorden. Så settes pottene til spiring. De må stå mørkt og ved en temperatur på 15 –20 grader. Jeg putter pottene i en mørk plastpose og setter de inn i et skap på badet. Det er nok litt over ideell temperatur der, men det går bra likevel.

 

Nå følger en periode der det ser ut til at ingenting skjer i pottene. Men under jorden er det aktivitet. Der dannes det først en liten knoll som så utvikler rot og  kommer med et blad. Det tar fire til seks uker før man ser de første spirene over jorden.

HPIM6041Cyclamen hederifolium, spiring

Når bladene kommer, må pottene fram i lyset. De stelles videre som andre småplanter. Nå om vinteren er det lite naturlig dagslys, så jeg setter småspirene under lysrør på denne tiden.

HPIM6030

18 kommentarer:

  1. Nydelige små planter! Jeg prøvde C. coum her, men den ser dessverre ikke ut til å ha klart den tørre, varme sommeren. C. hederifolium er mer robust, og trives utmerket.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Det var en fin såveiledning på Cyclamen du har skrevet ned her:) Takk for den:) Har planer om å lage meg et woodland bed. Cyclamen vil vel kunne trives der. Nydelige planter. Klem Ellen.

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke prøvd C.coum og hederifolium,
    men vanlig "inne-cyclamen" sådde jeg med veldig heldig resultat.
    Det ble bortimot 100 prosent spiring, og jeg har for mange potte nå :)
    Plantene har stått ute i hagen i hele sommer,
    og har fått store knoller.

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder av cyclamen og flott bruksanvisning på såing. Kjekt at du deler med oss.

    God adventshelg til deg!

    SvarSlett
  5. Så søte små, cyclamen er nydelige planter med vakkert bladverk.

    SvarSlett
  6. Hei:)
    Så flott...og dette var en veldig grei oppskrift...takk for du deler med oss:)
    God tirsdagkveld til deg:)

    SvarSlett
  7. Hei Mariann.
    Den oppskriften din var så godt forklart at jeg fikk lyst å prøve meg på å så Cyclamen frø selv :-D
    Jeg plantet noen C. Hederifolium i hagen i vår og har bestemt meg for at de skulle bli stående utendørs i vinter, så jeg er jo veldig spent på om de kommer til å takle klimaet i hagen min.. Kommer du til å ha dem ute om vinteren, eller anbefaler du å lagre knollene i kjelleren om vinteren?
    PS: Du hadde helt rett ang. bildet på bloggen min. Min hebe er ikke med på det, men det er derimot en skimmia! :-D
    Takk for hjelpen med å identfisere den :-)
    Ha en fortsatt riktig fin uke!
    Stein

    SvarSlett
  8. Så kjekt tips! Nå vil jeg prøve meg på...Dine ble jo utrolig fine!
    Maria:)

    SvarSlett
  9. Tusen takk alle sammen for koselige kommentarer!
    Stein: Jeg er også litt usikker på overvintring. Foreløpig har jeg de i potter, siden knollene er små enda. Men jeg har mistet endel av de som har stått ute i potter de siste vintrene. Nå var jo de to siste vintrene litt uvanlige til disse kanter å være. I år står mine fremdeles ute, men overdekket. Det er jo ikke kulde i seg selv som vanligvis er problemet her, men kombinasjonen med mye fuktighet. Så får jeg se om jeg tar pottene inn hvis det skulle bli veldig kaldt seinere i vinter. Etterhvert har jeg tenkt å plante de ut i bedene.

    SvarSlett
  10. De er så vakre disse alpefiolene. Flott oppskrift du har laget. Jeg har sådd C. hederifolium flere ganger med godt resultat. Dessverre er de ikke herdige her. Jeg plantet flere ut nå i høst i en skråning, og håper at de overlever bedre da. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  11. Takk for hilsen hos meg! Dette var en veldig bra oppskrift. Jeg skal prøve det neste gang jeg skal så vanskelige frø som skal spire mørkt og varmt. Artig med såpevannet.

    SvarSlett
  12. Dette høres spennende ut - har tenkt at det er vanskelig å få disse frem i fra frø. Takk for tis :)

    SvarSlett
  13. Tips, selvfølgelig.... Litt trigger-happy på tastaturet der...

    SvarSlett
  14. Hei Mariann:)
    Takk for kommentar...ja,amaryllusen springer like fint ut denne veien...så lenge det er vann i stilken:))

    SvarSlett
  15. Så söta, jag har aldrig tänkt på att det finns cyclamen frö. Vad spännande. En dum fråga bara, varför diskmedel?? Annars tycker jag det var ett bra tips med mörk påse i badrumskåpet, den ska jag lägga på minne.
    Ha det fint :)

    SvarSlett
  16. Så spennende, og ikke minst kjempegøy å se et innlegg med frø og jord igjen. På nyåret skal jeg starte også med frøsådden :)

    SvarSlett
  17. Hvor får du cyclamen frø? Flott innlegg:
    Jeg spør somen over her hvorfor oppvaskmiddel
    Mvh
    Lliza

    SvarSlett
  18. Frø har jeg fått fra Srgc, Scottish Rock Garden Club, og STA, Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Det finnes også flere slike klubber som har frøformidling for sine medlemmer. Jeg har også byttet til meg frø på forumet Hagegal.
    Oppvaskmiddel brukes for å få frøene til å spire lettere, men jeg vet om de som har sådd Cyclamenfrø uten bløtlegging. Bløtlegging med oppvaskmiddel setter ned overflatespenningen på frøene slik at frøet trekker vann lettere. I tillegg kan det vaske vekk eventuelle spirehemmende stoffer.

    SvarSlett