tirsdag 5. mai 2009

Fjellhagen i Arboretet

På søndag var jeg en liten tur i fjellhagen i Arboretet. Der er det litt forskjellig som blomstrer og noe har allerede blomstret av. Her er noen smakebiter.

HPIM2510

  Primula euprepes   Primula dickieana   Primula tsariense
HPIM2493  HPIM2495 HPIM2491
  Saxifraga luteoviridis   Trollius europaeus   Muscari paradoxum
HPIM2497  HPIM2485  HPIM2508
  Pulsatilla vulgaris ‘Røde Klokke’   Helleborus foetidus   Waldsteinia ternata
 HPIM2478 HPIM2481 HPIM2502

Se på Primula euprepes, det er den mørkeste blomsten jeg har sett. Den er helt svart. Primula tsariense har også nydelig farge. Sannelig mye fint i primula.

3 kommentarer:

  1. Kikka på den svarte primulaen din. Heilt enig, den er jo svart. Snedige greier :) Forøvrig masse fint som blomstrer hos deg :)

    SvarSlett
  2. Kjempefine bilder. Og den svarte primulaen er jo helt spesiell. Den helleborusen er og kjempeflott må jeg si. Tenk å hatt en sånn i hagen sin :)

    SvarSlett
  3. Mari, hadde dette vært min hage hadde jeg vært glad, eller kanskje ikke -litt vel mye å vedlikeholde. Men disse bildene er altså fra Arboretet på Milde.
    Signe, enig at den julerosen er flott og den har jo prydverdi over en veldig lang periode. Her er den egentlige blomstringen over og frøkapslene er i ferd med å utvikle seg.

    SvarSlett