søndag 8. juli 2012

To primula, Primula vialii og en ukjent

DSC_0668

 

Primula vialii kalles på norsk orkideprimula eller orkidenøkleblom. Den blomstrer nå, og man kan ikke unngå å legge merke til den. Full av ildrøde knopper som åpner seg til rosa blomster. Den starter å blomstre nederst og blomstene åpner seg gradvis oppover stilken. Bladene er lansettformede og sitter i en rosett.

Den blir beskrevet som en kortlivet staude, men hos meg har den klart seg i fem år. Jeg fikk den i 2007. Den overlevde altså de to harde vintrene vi hadde her.

Den skal være forholdsvis enkel å frøformere, men jeg har ikke prøvd  det. Men jeg lurer på om den har sådd seg selv, for jeg har funnet en frøplante som ligner like ved siden av den i bedet.

 

 

Den neste har jeg sådd selv. Frøene var merket Primula heucherifolia og kom fra en frøklubb. Jeg stolte på at det var rett og har selv gitt bort frø under det navnet. Men jeg ser at det ikke stemmer. Blomstene på mine planter er annerledes.

DSC_0670Primula ukjent

Er det noen som kjenner igjen denne primulaen? Her kommer to bilder til av henholdsvis blomster og blader.

DSC_0583 DSC_0584

8 kommentarer:

  1. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvem primula det er. Men den var i nydelig uansett navn. Den P. vialli har jeg kjøpt før men min døde etter en vinter. Har sådd den også, men alle døse vinteren etter. Det er nok for kaldt her til at den klarer seg dessverre. Du er heldig som har hatt den så lenge.

    SvarSlett
  2. Nisselua på P.vialli stjeler oppmerksomheten min :)

    SvarSlett
  3. Orkideprimulaen var riktig flott! Kan desverre ikke hjelpe med navn på den andre men flott var den og ikke minst frodig!

    SvarSlett
  4. Jeg kan ikke hjælpe, men hvor er blomsten på dit første billede smuk. Sådan en kunne jeg godt ønske mig.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
  5. Så heldig du er som har fått til Primula vialli! Jeg har ikke fått den til mere en ett år, men kanskje jeg skal prøve igjen hvis jeg kommer over den? Den er helt fantastisk vakker :-)

    SvarSlett
  6. Fine primulaer og spesiell fin komposisjon på det første bildet.

    SvarSlett
  7. Jag har frösått Primula vialli, och det blev ganska många plantor. Men här blev den kortlivad. Skall nog så den igen till våren, för den är verkligen fin!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  8. Du kan din Ibsen! ;-)

    Sjel, vær trofast til det siste: Seirens seir er alt å miste. Tapets alt din vinning skapte – Evig eies kun det tapte!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett