torsdag 12. juli 2012

Blått til lyst

Jeg syns vi har hatt en fin sommer så langt. Det har vært noen varme, fine dager innimellom. Nå har det regnet litt, men det får vi tåle. Dessuten blir det litt færre krukker å vanne.

DSC_0658Geranium 'Rosemoor'

Det vokser og gror i hagen. Noe begynner å blomstre, mens noe annet blomstrer av. I dag blir det bilder av noen av de blåblomstrede plantene som blomstrer hos meg nå.

DSC_0702 Klematis 'Multi Blue'

Klematis 'Multi Blue' tilhører beskjæringsgruppe  2. Det betyr at den blomstrer både på årsskudd og fjorårsskudd. De første blomstene kommer på fjorårsskudd og disse er fylte. Blomstene som kommer på årsskudd senere, er enkle.

DSC_0694Passiflora  caerulea, pasjonsblomst

Denne pasjonsblomsten har jeg hatt noen år. Den overvintres i drivhuset. Bladverket ble litt stusselig  etter at den ble satt ut. Jeg får prøve om det hjelper med litt gjødsel. Men blomstre gjør den.

DSC_0740Delphinium, ridderspore

Denne riddersporen er nokså høy, ca. 2 meter tipper jeg. Jeg hadde frø med hjem fra Sveits i 2005. Nå er det bare denne ene planten igjen. De andre spiste sneglene opp en tidlig vår, mens jeg hadde øynene andre steder.

10 kommentarer:

  1. Nydelige blå blomster. Den Multi Blue er jo bare helt fantastisk hos deg! Jeg har også en pasjonsblomst som snart skal blomstre. Det er moro når en får de til å overvintre og siden blomstre.

    SvarSlett
  2. Nydelig geranium, Rosemoor. En riktig måha-plante! Klematis Multi Blue har jeg veldig lyst på, men mente å lese et sted at den hadde litt lav herdighetssone, kanskje 2? Den er bare rålekker!!!
    Riddersporer sår jeg hvert år, og mange blomstrer her også nå!
    Været har ikke vært så aller verst her heller, men skulle gjerne hatt litt bedre vær nå som ferien har startet :)

    SvarSlett
  3. Clematis Multi Blue var skikkelig lekker! Jeg har liksom aldri klart å bli helt venner med clematisene, bortsett fra staudevariantene, men skam på den som gir seg :)Jeg måtte flytte noen riddersporer i sommer, noe de likete dårlig, så jeg måtte klippe dem helt ned. Nå skyter de med nye friske skudd så kanskje det er håp for dine også?! Trøste trøste!

    SvarSlett
  4. Liker snegler Ridderspore altså, det forklarer en hel del. Svigermor fortviler for Riddersporen er forsvunnet.. Min har heldigvis klart seg :-)
    Nydelig pasjonsblomst! Og fargen på den clematisen er fantastisk :-)

    SvarSlett
  5. Har en forkjærlighet for blå blomster. Riddersporene dine er så vakre. Får håpe sneglene ikke tar knekken på den. Klematisen er jo et eventyr, tenk både enkle og doble blomster og på fjorårets og årskudd, magisk. Tror jeg må kjøpe en slik.

    SvarSlett
  6. Nydelige blå blomst!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  7. Så mange fine blå blomster du har i hagen din, kjedelig med snegler som spiser Riddersporer.
    Klematisen "Multi Blue" var lekker med sine fylte blomster.

    God helg til deg!

    SvarSlett
  8. Nydelige blå blomster i hagen din nå!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  9. Ja, blått er vakkert. Nydelige blå bilder! Anne

    SvarSlett
  10. Ahhh, Rosemore er helt nydelig, den blomstrer her også nå, selv om den ligger flat av regnet lyser den vakkert opp.
    Tua

    SvarSlett