fredag 20. juli 2012

Roser, pasteller, festival og en skikkelig sommerinfluensa

Etter å ha holdt meg frisk gjennom fire kalde kvelder på festival, ble jeg syk en stund etter at jeg kom hjem igjen. Jeg fikk skikkelig influensa, overlevert fra min mann med de beste intensjoner. Nå når den verste feberen har gitt seg, føles det som å vandre rundt i en boble, jeg hverken hører eller forstår. Men jeg er på bedringens vei. Immunforsvaret trenger vel noe å jobbe med innimellom for å holde beredskapen oppe.

DSC_0722 DSC_0741

Rosene har begynt å blomstre, endelig. De er litt seine i år, men de ble forsinket av den kalde våren. Det er forresten ikke så varmt at det gjør noe nå heller. Selv om solen skinner, gjorde nordavinden at temperaturen ikke ble så veldig høy i dag. Bildet over viser 'Chinatown' og 'Queen Elisabeth'. China Town var først ute i år.  Den har vel blomstret en 14 dagers tid. Queen Elisabeth har jeg nå bare to igjen av. Den tredje var død og ble gravd opp i vår. De to andre så også litt puslete ut, men de har kommet seg og begge begynner å blomstre nå.

DSC_0721 DSC_0746

Pasteller har jeg en del av i hagen. De to over er Paeonia 'Sarah Bernhardt' og Geranium 'Summer Skies'.

Festivalen jeg var på var Tysnesfest. Bortsett fra de kalde kveldene, var det en strålende festival.  Tysnesfest ble i år arrangert for 6. år på rad. Vi fikk med oss 15 ulike konserter. Det var noe for enhver smak. Jeg nevner bare noen; Helene Bøksle, Kaizers Orchestra, Kim Larsen, Veronica Maggio, Marit Larsen, Bjørn Eidsvåg, Aqua, Markus Krunegård og CC cowboys. Det er nesten utrolig at de har lykkes så godt med denne festivalen på et så lite sted. Jeg er så imponert over logistikken, og hvor godt alt fungerte. Innbyggertallet i kommunen er ca. 2800 og festivalen hadde 21981 besøkende.

11 kommentarer:

  1. Heisan.
    Nydlig geranium den nederste. Nordavinden bles kaldt her og men sola har vore frampå og dagen ute vart god likevel. Kom akkurat inn etter å ha grilla og hatt bålkos ute. Vinden stilna av i kveld. Mange skryt av Tysnesfest, men har aldri vore der sjølv om det er i nabolaget får eg vel sei. Håper influensaen slepp taket og at sommervarmen kjem !!
    Ha det godt.

    SvarSlett
  2. Sommeren er ikke den rette tiden å få influensa på. Huff, jeg føler med deg. Får håpe du raskt kommer til hektene igjen! 'Sarah Bernhard't er bare så nydelig. Flotte roser du har også. God bedring!

    SvarSlett
  3. Flott med pasteller - de går alle godt sammen.
    Spesielt fin var den Geranium'en og navnet passet jo bra til den fargen!
    Festivalen hørtes spennende ut. God bedring!

    SvarSlett
  4. Hei Mariann, takk for fin kommentar. Eg elskar å så, og få fram nye spennande planter. Det var ein nydeleg geranium du hadde, heilt speiell farge. Geranium er ikkje dei lettaste å få til å spire. Der har eg sjelden planter til salg, dei rekk berre til eige bruk, men eg sår stadig nye sortar, for geranium er ei spennande og allsidig slekt.
    Håpar at influensaen snar er over for no kan det sjå ut til at veiret kjem seg litt, og då må det nytast.

    SvarSlett
  5. Nydelige roser og lekker G. "Sommer Skies" fra hagen din.

    God bedring med sommerinfluensaen din!

    SvarSlett
  6. Så mye nydelig!Geranium"Summer Skies" var utrolig lekker,den kunne jeg tenkt meg!Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Så dårlig det passer med influensa midt på sommeren, håper du blir fort frisk igjen! Nydelig bilder av rosene, peonen og geraniumen! `Summer Skies`er bare nydelig!

    SvarSlett
  8. Uff! God bedring! Den geraniumen skulle jeg gjerne hatt kloa i ;) Det er utrolig mange vakre geranium. Har røska litt i mine nå. De ble for digre - for dominerende. Noen klippet jeg rett og slett ned. Det så ut som om de kom på nytt fra bunn. Håper det :)

    SvarSlett
  9. God bedring, influensa er aldri noe hyggelig å få. Fantastiske roser, det er jo et sånt utrolig mangfold, fort gjort å bli bitt av basillen ;)

    SvarSlett
  10. Håper du er på bedringens vei! Geraniumen er kjempelekker!

    SvarSlett
  11. Jeg har kun en geranium fra før, men den der har jeg nå merket meg.
    Skikkelig fin er den.

    SvarSlett