torsdag 26. juli 2012

Rosa 'Europeana'

Jeg er bedre, men sommerinfluensaen henger litt i enda. Av en eller annen grunn syns jeg både forkjølelse og influensa varer lengre om sommeren. Jeg har vært noen dager på hytten. Mye regn og vind gjorde at det ble litt hyttekos inne, og jeg fyrte i ovnen flere dager. På tirsdag kom solen, og da skulle vi reise hjem . Men vi rakk et besøk innom mitt barndomshjem.

Min mor var glad i hage og blomster. Hun likte å stelle med plantene og gledet seg når det blomstret rundt henne. Nå bor det ikke lenger noen fast i huset, men noe av hagen er bevart enda. Selvfølgelig kan det ikke bli samme standard som før, men vi prøver å holde det sånn noenlunde presentabelt. Rosene er blitt mitt ansvar å klippe. Det gjorde jeg også ofte før min mor døde for seks år siden. Jeg kan huske at hun var litt bestyrtet noen ganger, når hun syntes jeg hadde vært vel hard med saksen.

Noen av de eldste rosene er godt over 30 år gamle. Flere som ble kjøpt på samme tid er borte for lengst, blandt annet 'Tom Tom'. Noen 'Orange Triump' er også igjen fra den gang. Men de er en annen av disse gamle sortene som har utmerket seg, nemlig 'Europeana'. Fem roser som har blomstret utrettelig hver sommer i over 30 år.

Rosa 'Europeana'

DSC_0869Rosa 'Europeana'

'Europeana' (De Ruiter 1964) er en klaserose med dyprøde blomster. Bladverket er blankt, mørkt rødlig som går over i dypt grønt etterhvert. Rosen remonterer. Det vil si at når de første store hovedfloret er over, kommer den med nye blomster til langt utpå høsten. Jeg har sett omtalt at den har vært plaget av meldugg noen steder. Dette har aldri vært tilfelle med disse. Dette har vært usedvanlig sunne og friske roser.

DSC_0857 DSC_0861

Jeg har noen ganger sett denne omtalt noe nedlatende, som en mindreverdig rose. Det er det absolutt ingen grunn til. Her har den vist egenskaper som gjør den vel verdt å dyrke. Det eneste den mangler er duft. Den er oppgitt til sone H 4 - H 6.

DSC_0864 Rosa 'Europeana'

14 kommentarer:

  1. Så flott den var! Jeg husker sortsnavnet fra gamle rosebøker. Det var litt av en blomstring på den!
    Godt at du er litt bedre. sånt pleier å sitte mye lenger i på sommeren, ja. Fortsatt god bedring!

    SvarSlett
  2. Veldig hyggelig å lese om din barndoms hage!

    SvarSlett
  3. Flott Rose "Europeana" med i en lekker farge.
    Ønsker deg fortsatt god bedring med influensaen!

    SvarSlett
  4. Europeana fanns här när vi flyttade in på 70-talet. Den fick ganska lite sol, men den var en riktig tuffing och klarade sig bra ändå. Rosen kanske var lätt att få tag på, på den tiden, därav kanske den inte räknades till de exklusivare sorterna. Så är det ju, tyvärr. Men det ryktet kan väl inte leva kvar?!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kommentaren hos meg...nå er boka utlest, og jeg savner historien videre, ble nesten så jeg var i boka! Så fine roser i din barndomshage! God bedring og god helg!

    Klem fra Anne Marit

    SvarSlett
  6. Den er vakker! Verdt å ta bare på. Takk for tips om maurkverk. Det har jeg kjøpt i år til krukkene mine som var invadert av maur. Har ikke sett bloggen din før. Det skal herved gjøres :) Hanne

    SvarSlett
  7. Sorry - selvsagt har jeg sett bloggen! Jeg kjente den bare ikke igjen på mobilen :D God bedring forresten!

    SvarSlett
  8. Fantastisk rose, likte fargen veldig godt.
    Ha en fortsatt god sommer
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  9. Vakker rose fra din barndomshage :-)

    Tidligere eier her var glad i røde roser, og jeg har lett etter navn på de. Ut ifra dine bilder og beskrivelse så tror jeg Europeana må være en av dem :-)

    SvarSlett
  10. Gamle,kraftig och vacker ros, och en fin liten berättelse. Minnen gör blommorna ännu mer fina. Det blommar som bara den hos dig, den ena finare än nästa. Har du inte kallt och regnigt?
    Så bra du mår bättre :)

    SvarSlett
  11. Denne rosen har jeg ikke hørt om. Den ser nydelig ut både blomst og bladverket. I gamle hager kan man finne spennende ting. Takk for tipset om planten i bedet mitt. Har nå røsket den opp og kastet den. Det å støpe er kjempemorsomt akkurat som å lage sølekaker.....ler... kanskje jeg aldri ble skikkelig voksen og fortsatt er leken. Her høljer regnet ned og det kjennes nesten rått ut inne... ;) ja ja...her blir det litt søm i kveld. Ha det så fint. Klem Merethe

    SvarSlett
  12. Så nydelige roser du viser!...lekker farge og at den remonterer er jo et kjempepluss:)
    Ha en fin kveld Mariann:))

    SvarSlett
  13. Det var en aldeles nydelig rose!Kan ikke skjønne at det er noe mindreverdig ved den!Ha en fin dag!

    SvarSlett
  14. Forresten,jeg skulle jo si takk for tips angående rosenavnet som jeg etterlyste.Har sjekket litt rundt,og jeg tror kanskje det stemmer med Astrid Lindgren!

    SvarSlett