tirsdag 19. februar 2013

Blomster i mørke farger

Jeg syns det er fasinerende med planter som har mørke blomster. Helt sorte blomster har jeg nok ikke, men jeg har noen som er ganske mørke. Dette er siste sjanse i denne omgang til å delta i X-faktor blomsterutgaven hos Anne på Moseplassen.

 

DSC_0591Rhodochiton atrosanguineum, blodbeger

Dette har blitt en uunnværlig sommerblomst for ampler og krukker. Den kan like gjerne  henge nedover som klatre oppover. Kan overvintre frostfritt eller såes fra frø hvert år.

 

DSC_0297Zantedeschia, kala

Denne har knoll som overvintres frostfritt. Den visner ned om høsten og kan derfor stå helt mørkt om vinteren. Jeg lar den stå tørt i potten sin og gir den ny jord om våren.

 

DSC_0530Cypripedium tibeticum

Cypripedium, fruesko på norsk, er en orkide som dyrkes ute i hagen. Den visner ned som andre stauder om høsten, og overvintrer med neste års skudd i hvile. Den får flere skudd for hvert år og brer seg sakte utover. Den jeg viser her er ikke regnet for å være av de enkleste. Men det finnes hybrider som er lettere å lykkes med enn de rene artene, for eksempel 'Ulla Silkens'.

21 kommentarer:

  1. Så flotte og frodige planter du viser her. Blodbeger har blitt ei må ha plante hos meg. Eg tek den inn om vinteren og no er den koma med mange nye skudd alt.
    Kalaen din var så flott og du får til å overvintre den også.....det er virkelig kjekt å ha dei frå år til år.
    Lykke til med din fine kandidat!!

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder du viser her! Den C. tibeticum er så vakker!
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Min vinner, du er min favoritt helt klart, den frueskoblomsten ble jeg helt fortapt i :)

    SvarSlett
  4. Nøj hvor er den smuk - den fruesko. Det er vel nok et flot bidrag.

    Mange havehilsner
    Lise Lotte

    SvarSlett
  5. Frueskon är ju så härlig, den skulle jag vilja ha,Vet inte om den klarar sig hos mig.
    Ha en fin kväll
    och lycka till
    kram Meta

    SvarSlett
  6. Vilka fantastiskt fina mörka blommor du visar.
    Jag föll direkt för Frueskon den skulle jag vilja ha i vår trädgård.
    Fantastisk färg.

    Lycka till

    SvarSlett
  7. Nydelige alle tre! De kunne stått som favoritter hver og en av dem.
    Tror nok det må bli blodbeger hos meg også, har ikke allverdens av mørke planter å velge i. Blodbeger er og blir en slager da:)

    SvarSlett
  8. Imponerende og flott. Fantastisk farge. Lykke til! Hilsen Anne

    SvarSlett
  9. Vackra växter!!
    Lycka till.
    Kram Maria

    SvarSlett
  10. Her var tre vakre kandidater hos deg. Blodbeger er min favoritt og jeg sår for første gang i år. Håper de snart vil spire. Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  11. Så nydelig Cypripedium, utrolig mørk og flott!
    Lykke til!

    SvarSlett
  12. For noen nydelige kandidater :) Masse lykke til.

    SvarSlett
  13. Fantastisk flotte billeder! frueskoen har en meget smuk mørk farve :)
    Ha en dejlig dag og lykke til!

    SvarSlett
  14. Nydelige eksemplar du stiller med i konkurransen, Kala og Fruesko var lekre.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  15. Så flotte bolder! Jeg er enig med deg at mørke blomster er fascinerende og bidraget ditt er kjempevakkert! Lykke til! Hege

    SvarSlett
  16. Fantastiske blomster i den mørke farge!
    Callaen din var bare rålekker!!!
    Lykke til:))

    SvarSlett
  17. Gratulerer med finaleplass på Moseplassens X-faktor. Blodmuren har fått min stemme...den er så klar i fargen...

    SvarSlett