onsdag 16. mai 2012

Noen hvite

Været er fremdeles ikke noe å skryte av. Det regner i dag og desverre skal det visst fortsette i morgen også. Til morgenen var det 0,5 grader her. Ikke mye mai du skjønne milde over det. Men jeg gleder meg til neste uke, da kommer sommeren her, hvis vi skal stole på YR.

I mars trodde jeg på tidlig vår, men så kom en kald april og snudde om på det. Nå er vi ikke mer enn i rute, kanskje til og med litt seinere enn normalt. Heldigvis er det ting å glede seg over i hagen, og løkblomstringen varer ekstra lenge når det er så kjølig.

DSC_0302 Anemonella thalictroides

Denne Anemonellaen kjøpte jeg i fjor høst, en liten og spinkel plante. Den har blomstret utrolig lenge. Håper den legger seg ut litt etter hvert.

DSC_0323 Erythronium 'White Beauty'

Denne hvite Erythroniumen blomstrer nå. Den står litt dumt plassert, litt skjult av en busk. Jeg må kanskje finne en bedre plassering til høsten.

DSC_0312 Anemone nemorosa 'Vestal'

Endelig har denne fylte hvitveisen lagt seg ut og blitt en liten tue. Den har også blomstret en god stund i år.

DSC_0306Anemone nemorosa 'Vestal' –tett på

Ei kvitkledd symre i silkekåpe
ber bod til hjarta, at enn ein gong
er våren komen med veldig vilje
og fyller verda med sol og song.
Tor Jonsson

13 kommentarer:

  1. Hei!
    Så mange flotte blomster du har i blomst nå, og en positiv ting med det kjølige været er jo at dem holder seg fint.
    Den fylte Anemonen var utrolig lekker!
    Håper yr har rett og at sommer snart kommer. Ønsker deg en fin 17.mai! Klem

    SvarSlett
  2. Små kunstverk alle tre! Ønsker deg en flott 17. mai og at godværet kommer som lovet!

    SvarSlett
  3. ja det var et flott knippe vårblomster som kan lyse opp på en ellers kald og våt dag :) Vi fokuserer på hagens gleder og vips så har vårvarmen sneket seg innpå oss, sant?! God 17. mai!

    SvarSlett
  4. Erythronium er ein plante eg heilt klart ønsker meg. Eg har ein japonicum, men den har enno ikkje blomstra. Den kvite din var heilt nydelig.

    SvarSlett
  5. Der var det mye lekkert i hvitt, Vestal er er virkelig fin. Har den selv også, men den har bare knopper ennå her.
    Ha fin dag i morgen :-)

    SvarSlett
  6. Heisan.
    Flotte kvite blomer. Den siste trur eg må vera ein eg fekk i fjor, så kanskje eg no fekk rette navnet på den. Går ut frå det i alle fall. Eller får me nyta finværet og sola når ho dukker opp. har no gravd litt i dag og, men det vart noko vått og grisete... God 17.mai.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  7. Nydelige hvite blomster. 'Vestal' er virkelig flott. Her er det nå senere enn normalt, så den kalde april satte en stopper for en veldig tidlig vår. Men bare varmen kommer nå så blir det bra. Ha en fin 17.mai :-)

    SvarSlett
  8. Himla kallt är det ja, och nu kom precis en riktig regnskur. Men vi hoppas på bättre tider. Så mycket vackert, anemonella, så söt. Jag trodde jag hade en vit hundtann här också, den är så fin, kanske jag har satt en buske över min också? Efter våren glömmer man så fort var alla lökar är.
    Ha en fortsatt fin 17 Mai.

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder av hvite blomster, den Anemonellaen var lekker.
    Her er også surt og laldt vær - ønsker deg en fin 17 mai!

    SvarSlett
  10. Ai ai.
    Erythronium er ei plante jeg har festet meg ved.
    Den må jeg prøve.

    SvarSlett
  11. Utrolig vakre hvite blomster, fylt hvitveis er lekkert :)

    SvarSlett
  12. Vakre blommer....hvite blomster er så fine... tror jeg må lage meg et "hvitt" bed. :) God lørdagskveld. klem

    SvarSlett
  13. Nydelige blomster og den hvitveisen var ny for meg.
    Klem
    Liza

    SvarSlett