torsdag 10. mai 2012

Første famlende forsøk

Dagen i dag ble en flott hagedag, opplett og endel sol, selv om det var litt halvskyet og disig innimellom. Litt vind ble det utover dagen. Det merket jeg når jeg skulle prøve meg med lånt speilreflekskamera. Motivene ville ikke stå stille. Her kommer de første famlende forsøkene med Nikon D 80.

Rhodohypoxis, kalt blodstjerne på norsk, må overvintres frostfritt. Ser at noen får til å overvintre den ute. Det har jeg prøvd og det fungerer ikke her.  Hos meg har den stått i drivhuset, men den trenger ikke lys under overvintringen, så den kan like gjerne stå i en kjelller eller bod uten lys. Utpå våren, sånn mellom februar og april, potter jeg den om og vanner den. Nå blomstrer endel av plantene, og nå kan de fint klare seg ute. Jeg har noen i potter og noen i bed. Jeg setter hele potten ut i bedet. Det gjør det så mye enklere når de skal inn om høsten.

DSC_0258Rhodohypoxis 'Dusky'

 DSC_0288Rhodohypoxis Tetraploid Red'

Jeg er glad i fint bladverk. Mange planter har blad som er ekstra fine nå om våren. Hjertetreet har rødlige blader nå, som går over til grønt utover sommeren. Om høsten kan det få flotte høstfarger på bladene, men det kommer litt an på været.

DSC_0275Cercidiphyllum japonicum, Hjertetre

Planten på det neste bildet kjøpte jeg i fjor høst. Jeg er spent på om den beholder de fine mørke tegningene på bladene utover i sesongen.

DSC_0277 Filipendula multijuga 'Palmata Nana'

DSC_0284

De mørke peonskuddene riktig strutter av vekstkraft og lyser opp i bedet.

DSC_0260

Under veitchspireaen blomstrer våranemonen, Anemone blanda, på det siste.

10 kommentarer:

  1. Mange vakre, men den filipendulaen er nydelig. Har den selv, mener at den beholder bladfargen, blomstene blir rosa. Men det er bladverket som gjør denne planta etter min mening.
    Ha fine dager, klem.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder! Jeg kan skuffe deg med at hjertetreet skifter fra mørke røde blader til mere grønne utover sommeren. I hvertfall hvis det er en vanlige sorten.

    SvarSlett
  3. Syns du famler godt - flotte bilder! Og takk, nå fant jeg ut at den nye lille blomsten som jeg antok var en Anemone, virkelig var en Anemone blanda. Ikke vet jeg hvor den har kommet fra, men søt er den. Ha en fortsatt fin mai. Anne Kari

    SvarSlett
  4. Flotte bilder! Du har et godt øye for motiver :-)
    Ha en fortsatt riktig fin kveld!

    SvarSlett
  5. Spennende planter du viser! god helg!

    SvarSlett
  6. Blodstjerner er flotte planter som jeg ikke har våget meg på ennå. Flotte bilder av vårens blader. God helg til deg!

    SvarSlett
  7. Ser det på peon-skuddene, og Vårsymren, Anemone at det er kommet like langt hos deg som her...fine vårbilder.

    SvarSlett
  8. Flotte vårbilder! Nei det er ikke alltid så lett å ta bilder når modellen ikke står i ro.. Jeg har gjort mine er faringer på den fronten selv også :) God helg!

    SvarSlett
  9. Du har så mange spennende planter i ditt veksthus, blodstjernen ser verkelig fin ut og irisen fra tidligere innlegg, helt lekker :)

    SvarSlett
  10. Du fikk tatt mange flotte bilder med speilrefleks kameraet:)
    Herlig når det dukker opp i bedene...bare litt mere varme..:))

    SvarSlett