onsdag 31. august 2011

Fremdeles liljeblomstring

Jeg er glad i liljer. De har vakre blomster og deilig duft. Dessuten tåler de fleste regnet ganske godt. De finnes i mange farger og har ulik blomstringstid.

Dette er en av de siste liljene som blomstrer hos meg. Det er en orientalsk lilje som heter Black Beauty.

HPIM5774  Lilium 'Black Beauty'

Dette er også en orientalsk lilje, Montreal. Den blir ikke så høy hos meg. Den har nettopp startet blomstringen nå og dufter deilig.

HPIM5776

Lilium 'Montreal'

 

Denne siste har jeg ikke navn på. Det er en av de mange feilmerkede som er kjøpt gjennom årene. Men jeg liker den og den blomstrer flott nå.

HPIM5756

11 kommentarer:

  1. Jeg blir bare mer og mer hektet på liljer. De er trofaste fargeklatter i hagen- og som du sier har de ulik blomstringstid, så med et rikholdig utvalg kan en jo ha blomstring på dem fra midten av Juni og nesten til frosten kommer :-)
    Hva mer kan en ønske seg!?
    Jeg hadde plantet Black Beauty i drivhuset i år. Den blomstret vakkert, men var ferdig alt i midten av Juli, så jeg ser jo jeg må plante noen i bedet utenfor også! Den navnløse var jo riktig vakker!
    Ha en fortsatt fin sensommerdag!

    SvarSlett
  2. Liljer og Floks står på innkjøpslista neste år. Har forstått at særlig liljer er det mye å velge mellom.

    SvarSlett
  3. Lekre liljer. :) Jeg har store planer om å handle inn flere, spesielt orientalske og martagon står på ønskelista. ;)

    SvarSlett
  4. Det var noen aldeles nydelige liljer du hadde - den første likte jeg spesielt godt!!

    SvarSlett
  5. Nydelige liljer du hadde. Feilmerking er irriterende, særlig når jeg like å ha navn på alt som jeg har i hagen.

    SvarSlett
  6. Fantastisk flotte liljer, både Black Beauty og Montreal, og den siste også! Nydelig! Jeg elsker liljer, og særlig når de dufter godt også! Dessverre er hjorten vel så glad i dem her hos meg, for de spiser knuppene så snart de dukker opp! Men nå har jeg strødd ut Revira, som visstnok skal hjelpe mot dem! Det er så leit når sånt skjer! Men godt da å nyte synet av dine!

    SvarSlett
  7. Hvor er dine Liljer smukke.
    Mine er for lang tid siden holdt op med at blomstre.

    SvarSlett
  8. jeg får ikke riktig bestemt meg for om jeg liker oppoverliljer eller nedoverliljer best. Det er fint at man får se ansiktet, men fasongen når de henger ned er så skjønn.

    Alle liljene var flotte, likte nok best Black Beauty, nydelig farge :)

    SvarSlett
  9. Flotte liljer du har! Jeg hadde veldig mange av de orientalske før, men så kom en hard vinter og nesten alle døde. De klarer seg nok bedre hos deg med mildere vintre.

    SvarSlett
  10. Felmärkt kanske men otroligt vacker den sista också. Dom första två är också flotta. Så kul med liljor som förlänger säsongen :)

    SvarSlett
  11. Den nedersta liljan är verkligen fin!!! Ibland kan en felmärkning faktiskt bli en positiv överraskning! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett