onsdag 10. august 2011

En liten og en stor

Her er to av liljene som  blomstrer hos meg nå. De er fine begge to, men veldig ulike. Den ene blomstrer for første gang i år. Den ble kjøpt som Nomocharis, men det er det jo ikke. Jeg har funnet ut at det må være Lilium duchartrei. Dette er en lilje som kommer fra Kina. Den blir mellom 50 og 100 cm høy og dufter. Min står i potte og den er ca 60 cm høy. Blomsten er bare 5-6 cm i diameter. Den har helt bakoverbøyde kronblad, slik at blomsten blir nærmest turbanformet.

HPIM5683 HPIM5689

Lilium duchartreiHPIM5685

Den andre er en større plante, Lilium ' Pink Perfection'. Etter flere feilmerkede, som forøvrig ble gule, fikk jeg endelig tak i den rette. Den har store, duftende  trompetformede blomster med gule støvbærere. Ser det er beskrevet at den kan bli opptil 2 meter, og min er iallefall så høy. Jeg har ikke gjødslet den spesielt mye. I går blåste det vestavindskuling her, så jeg måtte ut å støtte den skikkelig opp. Jeg var redd den skulle knekke, men det gikk heldigvis bra.

HPIM5700 HPIM5699

Lilium 'Pink Perfection'

12 kommentarer:

  1. Nydelige liljer begge to, men spesielt den øverste! Herlig når liljene begynner å blomstre, endelig!

    SvarSlett
  2. Den øverste var veldig spesiell, men jeg likte den rosa best:o)

    Heleneklem

    SvarSlett
  3. Ingen Nomocharis nei, men flott var den. :) Jeg har tror jeg må få tak i flere turbanliljer.

    SvarSlett
  4. Åhhh, det hvite liljen var virkelig vakker!

    SvarSlett
  5. Nydelige liljer, den øverste var virkelig lekker!

    SvarSlett
  6. Så nydelige høyreiste liljer!
    Lilium duchartrei har jeg ikke sett tidligre.
    Kanskje er den i familie med tigerliljen; som står i full blomst hos meg nå!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Så nydelige - som små kunstverk :)

    SvarSlett
  8. For noen lekre liljer du har. Jeg ser etter planter som blomstrer på denne tiden av sommeren.Kanskje liljer er en plante jeg burde undersøke nærmere. Har noen her i hagen, men skulle hatt mange flere for de er så fine.
    God helg :)

    SvarSlett
  9. 2 meter!!! Oj, det var inte dårligt, emort imponerande. Den vita var jättesöt :)

    SvarSlett
  10. Når den først var feilmerket så er lilium duchartrei et veldig bra alternativ Mariann.

    Jeg har akkurat sittet og sammenlignet lilium duchartrei og liliun taliense.

    SvarSlett