tirsdag 29. oktober 2013

Dendrobium 'Thailand Black'

Det er skikkelig høstvær her for tiden. Lavtrykkene kommer inn fra sør-vest, med kun korte pauser mellom. Men vi unngikk heldigvis det fryktelige uværet som herjet litt lenger sør i går. Nå når det er slutt på sommertiden, blir det plutselig tidlig mørkt om ettermiddagen også. Da fristerdet ikke mye å holde på ute i hagen. Heldigvis er det ting å glede seg over inne også.

Dendrobium 'Thailand Black'

DSC_0481Dendrobium 'Thailand Black'

 

DSC_0473

Dendrobium 'Thailand Black' hører til de varmtvoksende Dendrobiumene. De kommer fra Sørøst-Asia og tåler ikke så lave temperaturer som Dendrobium nobile. Dermed passer de veldig godt i stuetemperatur hos oss. Nattetemperaturen bør ikke gå under 16-18 grader over lengre tid. De kan tåle dagtemperaturer på 30-35 grader, så lenge de får nok vann. 'Thailand Black' har stått i sørvinduet hos meg i hele sommer. Det må den ha likt godt, for på ettersommeren kom den med nye blomsterstengler. Disse varmtvoksende Dendrobiumhybridene trenger ikke noen hvileperiode som mange andre orkideer. Denne har fått gjødsel sammen med de andre orkideene mine i vår og sommer, men litt hyppigere vanning enn de andre, spesielt i perioder med sol. Det kan være lurt å flytte den litt bort fra vinduet, hvis man i solperioder om sommeren ikke kan passe den med vann. Jeg vanner orkideene mine ved å la lunkent vann renne gjennom potten til den er godt gjennomvannet, så får den stå å renne av seg, før den igjen plasseres  i pyntepotten. Jeg gjødsler med orkidegjødsel. Gjødselen blandes i et passende kar, slik at gjødselvannet dekker det meste av barken når potten settes ned i karet.  Så får potten stå å trekke en stund før den får renne av seg det overflødige.

 

DSC_0475Dendrobium 'Thailand Black'

Fargen på Dendrobium 'Thailand Black' er litt vanskelig å gjengi på bilder. Den oppleves mye mørkere i virkeligheten. Blomstringen kan vare over mange uker.

14 kommentarer:

  1. For en flott Dendrobium "Thailand Black", så flott at den har kommet med ny blomstring, nydelig farge.

    Her er det også mest innevær med kulinger og regn. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Hei Mariann

    Ja når mørket sænker sig - må vi værdsætte de blomster vi har inde!

    Orkideen du viser ser enkel og fin ud - rødt er altid svært at få korrekt synes jeg.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
  3. Vi får berre finne på noko koselig inne no når mørketida har slått til for fullt.
    Orkideen din var kjempefin. Veldig kjekke plantar som blomstrar leeeeeenge :))

    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  4. Hei! Den er vakker. Likte veldig godt rødfargen. Ja, nå blir det tidlig mørkt, altfor tidlig. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Den var nydelig! Har du fått den i en "vanlig" blomsterbutikk? Jeg ser nesten bare phalaenopsis som regel - de er fine de og.

    SvarSlett
    Svar
    1. En høst hadde de orkidedager på mitt lokale BoGrønt hagesenter. Da hadde de tatt inn litt forskjellige typer, blant annet flere varmtvoksende Dendrobium.

      Slett
  6. Så vakker den er! Denne dendrobiumen har jeg ikke sett før, denne hadde en nydelig farge.

    SvarSlett
  7. Dette var en vakker orkidé, med en flott farge!

    SvarSlett
  8. Oi, så vakker og blomsterrik den var! Godt å ha farger som lyser opp i mørketiden.

    SvarSlett
  9. Denne orkideen er nydelig. Fine blader også. Selv har jeg en flott hvit en(vet ikke navnet) som jeg kjøpte på Europrisfor noen mnd siden. Da jeg kom hjem med den så jeg at den hadde fire blomsterstengler. Synes den var blomsterrik, men ble overasket over fire stengler. Står like flott ennå. Kosta bare 49.90.

    SvarSlett
  10. Vakker orkide : ) Ja nå er det ikke mye dagslys å oppleve etter jobben. Men det er mye koselig hagerelatert å ta seg til inne også : ) God helg!

    SvarSlett
  11. Nydelig orkide!..jeg har noen hvite phalanopsis som blomster igjen og igjen...nå har jeg kjøpt en cambria...som din dendrobium holder de blomstringen i ukesvis...herlig når det er slutt på blomster i hagen:)
    God helg:))

    SvarSlett
  12. Nydelig dendrobium! Jeg synes også at disse orkidéene er vakre, men hos meg vil de liksom aldri trives, og de fleste dør etter blomstring. Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  13. Det er koselig å ha blomstring innendørs nå. Ute er det halvmørkt allerede når jeg kommer hjem fra jobb og det frister lite å kaste seg over hagen. Men så blir det mer tid til inne-hage-sysler i stedet.

    SvarSlett