søndag 28. april 2013

Våren er kommet, og jeg har hatt en bloggpause

Da har det vært en pause i blogginnleggene hos meg. Det var absolutt ikke planlagt, men det er ikke alt man styrer her i livet. Etter noe utredning fikk jeg like før påske en alvorlig diagnose. Så gikk alt ganske raskt, og jeg er allerede operert. Jeg har kommet meg på beina igjen, men må selvsagt ta det med ro en stund fremover. Etterhvert blir det høyst sannsynlig endel etterbehandling som nok blir tøff, men dette er ikke endelig bestemt enda. Jeg var i tvil om jeg i det hele tatt skulle skrive noe om det her. Men så føler jeg at vi blir litt kjent her i blogglandia, selvfølgelig med noen mer enn med andre. Kanskje noen har lurt på hvorfor jeg ikke har skrevet noe i min blogg eller kommentert i deres. Jeg har rett og slett ikke hatt overskudd til det. Nå håper jeg at kreftene er på vei tilbake, og at jeg snart kan ta meg en tur på besøk i mange blogger. Etterhvert kan det nok bli flere perioder hvor jeg ikke har så mye overskudd, og da kan det igjen bli litt stille fra meg, for en stund. Og nå vet dere hvorfor. Men dette er primært en hageblogg, så jeg tror ikke jeg kommer til å skrive så mye mer om dette her.

P1000950Primula denticulata, kuleprimula

I går hadde vi en nydelig dag med sol. Da fikk jeg gått en tur i hagen og tatt noen bilder. Nå regner det igjen. Etter en lang solrik  periode uten nedbør tidligere i vår, er vi nå tilbake til normalen. Lavtrykk som kommer inn fra vest. Varmt er det fremdeles ikke, natt til lørdag var det minus en grad, i dag er det tre- fire grader nå midt på dagen.

P1000941Hepatica transsilvanica, ungarsk blåveis

Telen i jorden har holdt seg uvanlig lenge, og først nå er de fleste bed tint helt opp. Endel vekster begynner å spire etterhvert, men alt er mye seinere enn det pleier hos meg. All barfrosten i vinter og vår har gjort at jeg nok har mistet en god del planter. Noe kan enda spire, så det er for tidlig å avskrive alt.

P1000949P1000946

Iris reticulata 'Clairette', våriris

18 kommentarer:

  1. Så godt å høre fra deg igjen, selv om det ikke var hyggelig å lese om hvorfor du ha vært så lenge borte fra "bloggland". Jeg håper inderlig at det går bedre med deg fremover, og at du blir frisk igjen. Jeg har savnet bloggen din og kommentarene dine, og jeg har faktisk tenkt på deg flere ganger i det siste. Rart med det når folk plutselig blir borte. Selv om det primært er en hageblogg du har, så er det helt greit å skrive litt om ting som skjer ellers i livet også. God bedring, og jeg håper at du stadig skriver i bloggen din når du har overskudd. Stor klem fra Marit

    SvarSlett
  2. Ser det har vært hardt vær både for planter og deg Mariann.Håper på at du får skikkelig hjelp, og kommer frisk ut av dette. Tenker på deg.
    Her har vi det ikke så kaldt som du. Landet i New Orleans I går. Det blir Jazz og varme klamme dager her.27 klamme varmegrader.En uke her bare. Tror det er nok. Varmt.
    Ønsker deg gode dager både i hagen og ellers

    SvarSlett
  3. Vakre bilder fra hagen din! Du har vært savnet, ja. Jeg ønsker deg all verdens god bedring. Dette skal gå bra! Stor klem

    SvarSlett
  4. Godt å høyre frå deg att. God betring. Av eigen erfaring så veit eg at det er ikkje mykje som er betre medisin enn å ha planter å stelle med, vonar at det kan hjelpe for deg og. Så får du oppdatere oss andre bloggarane når overskotet er der.

    SvarSlett
  5. Takk for at du delte, Mariann, og så håper jeg du fremover finner litt energi i bloggene våre. Du trenger ikke legge igjen kommentar, vet du - skal tenke på deg likevel. Alt godt for både deg og hagen. Klem

    SvarSlett
  6. Fint å ha deg tilbake... håper det går bra fremover og at du deler dine hagegleder med oss! Å bli alvorlig syk er et vanskelig veiskille... ønsker deg Riktig God Bedring!

    SvarSlett
  7. Ønskjer deg god betring :)
    Det er ikkje lett å vite om ein skal fortelle eller å la vere når noko slikt skjer, men kanskje det er like godt å få sagt litt. Du har mange bloggvenner som bryr seg om deg og som vil gje deg omtanke og godbetringønskje.

    Nydelege vårblomar du viser :)

    Klem frå Marie

    SvarSlett
  8. Så vakre bilder fra hagen din!
    Jeg ønsker deg god bedring!

    SvarSlett
  9. Så leit at du har vært syk, men dobbelt kjekt å ha deg tilbake! Fortsatt god bedring, og ta de pausene du trenger for å komme til hektene igjen. Nå regner jeg egentlig med at å fotografere litt i hagen og kanskje blogge litt om det som skjer også gir deg god energi :)

    Fine bilder fra hagen din, det er en flott tid vi går inn i nå, selv om du har mistet enkelte planter er det helt sikkert mye flott som har greid seg, men som kanskje bare ikke helt har våknet ennå.

    SvarSlett
  10. Når man trenger krefter for å komme seg, hjelper det kanskje at det er vår. Lys, energi og farger. Ny start på alt.
    Blåveisen er noe av det vakreste jeg vet, venter ennå på den, men den kommer.
    Ha det så godt, tenker på deg! Anne

    SvarSlett
  11. Livet kan gi oss tøffe overraskelser når me minst ventar det. Eg skjønner godt godt at du har vore i tvil om å skrive noko her, men husk at du er blant venner! Eg håpar du klarar å ta det rolig framover og at du blir godt passa på, og kryssar fingrane for at du kjenner deg betre snart. Det er godt å ha ein vårhage å nyte så lenge!

    SvarSlett
  12. Kjekt å høre fra deg du har vært savnet. Håper du får brukt våren til å samle nye krefter, god bedring til deg.

    Som alltid nydelige bilder i bloggen din, flott Primula og ikke minst Blåveis.

    SvarSlett
  13. Så bra at du er i bedring Mariann.
    Jeg har heller ikke vært spesielt opplagt til blogging en tid nå, men det skyldes antagelig en noe annen diagnose enn din.
    Nå kan det bare bli bedre.

    SvarSlett
  14. Du har vært savnet og jeg har lurt på hvor du ble av. Leit å se at du har vært syk, men håper du er under bedring.
    En stor klem fra meg.
    Aud

    SvarSlett
  15. Godt å ha deg tilbake :-)! Puser har vi vel alle inn i mellom, og av og til helt uten annen grunn enn at vi har andre ting som opptar oss. I din situasjon er det veldig forståelig om du hopper litt ut og inn av blogglandia. Jeg ønsker deg god bedring, og håper du deler litt tanker med oss inn i mellom hagepraten.
    Hver vår når jeg ser bilder av andres primula og blåveis tenker jeg at det må jeg sørge for å få mer av. Men det ser ut til at jeg fortsatt må nøye meg med å nyte andre sine bilder. Herlige farger.
    Ha en fin dag. klem

    SvarSlett
  16. Kjære Mariann. Fint å ha deg tilbake. Du har vært savnet. Leit å høre at du har vært gjennom tøffe tak med alvorlig sykdom. Håper du er på bedringens vei og ønsker deg alt det beste. Du viser mot og styrke både for deg selv og oss hagevenner ved å være åpen og dele. Tenker det gjør godt å pusle i hagen i eget tempo. Er en form for mental medisin det. Ha det riktig så godt.

    SvarSlett
  17. Så godt å høre at du er på beina igjen,nydelige bilder du viser av kuleprimula og blåveis!

    SvarSlett
  18. Leit å lese at du har vært syk. Ønsker deg god bedring etter operasjonen, og lykke til med etterbehandlingen.

    Fine vårblomster hos deg!

    SvarSlett