mandag 30. april 2012

Perleblomster og hvitveis

Nå har vi hatt to deilige dager her, helt  uten nedbør og med sol og bra temperaturer. Det er bare å nyte det og tilbringe så mye tid som mulig ute. Det er så mye som skjer i hagen på denne tiden, stadig noe nytt som dukker opp. Nå blomstrer perleblomstene her. Jeg har både hvit og blå, og i tillegg den tofargede Muscari latifolium.

CIMG0273 CIMG0270 CIMG0276

Jeg har ikke hatt noe særlig hell med blåveis. Den blir mindre år for år, til den er borte for godt. Hvitveisen trives heldigvis godt her. Jeg prøver å få tak i ulike sorter.

CIMG0264 Anemone nemorosa, vanlig hvitveis

CIMG0262Anemone nemorosa, rosa type

CIMG0285Anemone nemorosa 'Royal Blue'

Til slutt må jeg bare ta med et bilde av  ruteliljen, Frittilaria meleagris, som også blomstrer nå. Før syns jeg ikke den var fin, men nå blir jeg bare mer og mer glad i den.

CIMG0260Frittilaria meleagris, rutelilje

11 kommentarer:

  1. Den Anemone nemorosa 'Royal Blue' va skikkelig fin :) Den bytter jeg gjerne til meg en rotbit av om det skulle passe seg sånn :) Ja nå har vi hatt gode dag og håper på en til!

    SvarSlett
  2. Herlige vårblomster, frittilaria hadde jeg en gang, men skvallerkålen har nok tatt knekken på den, så nå er den borte.
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  3. Så fine! Gøy å se ruteliljene dine, mine må jeg vente litt på. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Jøss, du treng vel ikkje blåveis når du har sånne fine blå kvitveisar! Eg er også veldig glad i ruteliljer, ein gong vil eg gjerne ha ei heil eng full.

    SvarSlett
  5. Blåveis har ikke villet seg hos meg heller,
    men nå har ungarsk blåveis overlevd noen år.

    SvarSlett
  6. Det var jo leit å høre at hvitveisen ikke liker seg hos deg. Her prøver jeg nesten å utrydde noen av de, for her trives de nesten for godt. Den rosa var aldeles nydelig! Ruteliljene dine var også virkelig flotte. Ha en fin 1. mai!

    SvarSlett
  7. Enig i at ruteliljen er flott. Jeg satte løk av den + noen andre Frittalariaer i feriehagen for et par år sden. Hadde glede av bladverk og knoppemne i påsken, men det er sjelden det klaffer med full blomstring når jeg er der. Så det blir vel nok en plante jeg skal vente 5-6 år før jeg får se på sitt beste. Har ingen veiser, men har du prøvd å flytte den blå som blir mindre år for år?

    SvarSlett
  8. Mange vakre her, men må jeg velge en, velger jeg ruteliljen, den er så nydelig. Når Claus Dalby skriver om den omtales den som vipeegg, da blir den enda finere :)) Jeg har ingen veiser av blå type, kanskje verdt prøve? Kos deg videre i vårdagene, klem.

    SvarSlett
  9. Nydelige våren, flotte bilder. jeg velger ruteliljen.

    SvarSlett
  10. Rutelilje er vakre blomster synes jeg, lekre veiser i ulike farger. Her trives heller ikke blåveis.

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  11. Så nydelige vårblomar :)
    Irisen du viser på innlegget under er heilt skjønn :)

    God helg :)

    SvarSlett