lørdag 8. mai 2010

Når liene grønkast som hagar

Endelig ble det litt varmere her og nå begynner det sakte men sikkert å grønnes overalt.  I hagen har det begynt å blomstre selv om det er flere uker seinere enn ifjor. Det har vært kjølig her med nordavind og nattefrost og da frister det ikke særlig med hagearbeid. Nå syns jeg det er kjekt å være ute i hagen og har kost meg de siste dagene.

Her er litt av det som blomstrer hos meg nå:

HPIM3909Helleborus x hybridus

Julerosen har blomstret en stund og står fremdeles i fullt flor.

HPIM3924

Muscari latifolia

Dette er en ny perleblomst hos meg, blomstrer for første gang i år.

HPIM3904 Det er nok denne jeg har plantet en enkelt løk av i en potte i drivhuset.

 

HPIM3925 Frittilaria meleagris

Rutelilje har jeg også i hvitt. Jeg var ikke så begeistret for de før, men nå syns jeg de er stilige.

HPIM3923Primula

Dette er en primula som jeg har sådd fra frø og som blomstrer for første gang nå.

HPIM3888Anemone blanda

Jeg har ikke hatt hell med blåveis i hagen, så jeg trøster meg med denne.

HPIM3911

Har fremdeles endel stående i drivhuset, det er fremdeles kaldt om natten. Klematisen har overvintert i potte i drivhuset, men skal selvfølgelig ut i bakken. I pottene øverst har jeg noen Rhodohypoxis. De har blomstret noen uker allerede og fortsetter med det utover sommeren. Da setter jeg pottene ut. Om sommeren liker de godt å ha det fuktig som her på vestlandet, men om vinteren vil de ha det tørt. Jeg har hørt at noen overvintrer dem ute i bakken. Det har jeg dårlig erfaring med så jeg tar de inn om vinteren. De siste årene har jeg overvintert de i drivhuset, men før det hadde jeg de i et forholdsvis kjølig rom i kjelleren. I drivhuset kommer de raskere i gang om våren og gleder meg med vakre blomster allerede fra mars/april.

9 kommentarer:

  1. Så moro at du fikk til Anemone blanda fra frø :) De er nydelige. Jeg var heller ikke så begeistret for Frittilaria før, men nå synes jeg de er kjempesøte :)

    SvarSlett
  2. Så spennende med plantene i drivhuset :) Og de perleblomstene var jo nydelig, har virkelig sansen for dem :)

    Deilig at våren virkelig har kommet på østlandet... jeg har vært å tittet på tulipanene mine hver dag siden snøen gikk... og nå står den ene "tua" der såå fin :) Har en "tue" til.. men der er det enda bare blader :)

    Ha en fin uke :)

    Klem Hege

    SvarSlett
  3. Nydelig farge på de anemonene, spørst om jeg ikke bør prøve å skaffe meg maken.

    SvarSlett
  4. Så mye fint som blomstrer hos deg allerede:)

    SvarSlett
  5. Ja.. coops roser anbefales virkelig! Både fine å se på og så hadde de jo en god pris for coopmeldlemmene :)

    Ha en fin dag!
    Klem Hege

    SvarSlett
  6. Rhodohypoxis ser spännande ut, en ny bekantskap, men hos mig går den nog inte, orkar inte sånt som måste in om vintern, synd för den var flott. Anemone Blanda ser jag aldrig utslagen, då har jag hela tiden varit på jobb, så det var verkligen kul att se något annat än halvt igenknäppta blommor. Massa fint hos dig nu :)

    SvarSlett
  7. Hei Mariann :)
    Takk for besøk på bloggen min, og så hyggelig at du la igjen en kommentar.

    Fine bilder, og så mye som blomstrer hos deg nå. Juleroser og anemone blanda ønsker jeg meg også. Rutelilje er jeg veldig glad i. Har hatt både hvite og røde, men i år har jeg så langt bare sett de hvite her.

    God helg til deg :)

    SvarSlett
  8. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Hos meg er det primula, tulipaner, perleblomst og lungeurt som står i flor for tiden. Vel, lungeurten er kanskje litt på hell når jeg tenker meg om.

    Jeg nyter synet og gleder meg til neste runde :-)

    SvarSlett
  9. Den anemone blanda er aldeles skjønn:) Jeg er såå glad i blått. Jeg har den ikke selv, men jeg har et par hvite sorter, men den blå er absolutt på ønskelisten. Denne uken kommer endelig varmen, gleder meg:) Kos deg i hagen. Klem

    SvarSlett